Visit Red Revolution Media's online store for all your socialist, progressive and protest fashions. From t-shirts to cushions, there's something for everyone!

Advertisement

Pro-Israel Jewish Chronicle Bailed Out by Former BBC Exec and Advisor to No 10

A former BBC executive who worked in Downing Street as director of communications under former Prime Minister Theresa May has come to the rescue of the ailing Jewish Chronicle. The community newspaper was put into liquidation earlier this month because of the “dire state of the media industry and the impact of the coronavirus pandemic,” explained long-term owner the Kessler Foundation, which had originally tried to merge it with the Jewish News.

The consortium is headed by Sir Robbie Gibb and includes a number of pro-Israel figures within the British media and political establishment. Three named by the Guardian are writer and former chair of the Charity Commission, William Shawcross; ex-Labour MP John Woodcock; and journalist John Ware. The latter made a BBC “Panorama” programme recently into allegations of anti-Semitism in the Labour Party.

Further details of the financial backers of the consortium, which are said to be unknown to many within the newspaper, are expected in the coming days. According to the Guardian, ownership of the Jewish Chronicle will be placed into a trust in order to protect its future.

Outgoing Jewish Chronicle boss Alan Jacobs is reported to have said that the new owners had pledged to invest millions of pounds in the paper. Private donors who saved the JC when it was under threat last year will be repaid.

Under its new owners the JC, which was described by Guardian commentator Jonathan Freedlandas the “beating heart” of the Jewish community, is expected to follow a similar editorial line, even though it has faced a number of controversial libel lawsuits.

Anti-Palestinian commentator Melanie Phillips was allowed to express views in the JC which many believe were racist and Islamophobic. Dismissing the notion that Islamophobia even exists, Phillips said that the “the concept of ‘Islamophobia’” is anti-Semitic and “profoundly anti-Jew”.

In February, the JC was forced to apologise to a Labour activist over alleged “anti-Semitism”. TheElectronic Intifada reported that the newspaper had admitted on its website that it had published “allegations about Mrs Audrey White” which were “untrue”. A libel settlement was reached with White.

Moreover, last year the JC was forced to issue an apology to the trustees of Interpal, a British registered charity which provides humanitarian relief and development aid to Palestinians in need. It also agreed to pay damages to the charity’s trustees.

The cost of paying damages in a number of legal cases is said to have pushed the JC towards financial ruin. In February, the weekly title announced that it would be merging with the Jewish News “to secure the financial future of both newspapers.” According to the Electronic Intifada, the group that owns the Jewish Chronicle’s newspaper and website operates at a loss of more than $2 million per annum, while the Jewish News has liabilities of more than $1.9 million.

Advertisement


SUPPORT RED REVOLUTION MEDIA


This website is not sponsored or endorsed by big business, corporations or billionaire oligarchs, we have no resources and no backing. We rely on you to keep going.


Our monthly expenses include hosting services, specialist website subscriptions and services, photo media subscriptions, newswire services, and marketing. We currently are unable to issue any payment to writers.


It is our hope that we will one day be able to be a people funded and maintained service who are uniquely positioned to give a voice to the voiceless without any influence from corporatism.


If you value our articles please consider a donation to ensure the continuation of our work. Thank you.


DONATE

 


SUBSCRIBE AND FOLLOW
Sign up to our newsletter and follow us on social media to get the latest news, updates from Red Revolution Media.
You can unsubscribe at any time

Advertisement


Middle East Monitor

This article is republished from Middle East Monitor under a Creative Commons 4.0 license.